nove logo2

bez terminu

Předsevzali jste si do nového roku méně se v práci stresovat? Tyto 3+1 tipy vám s tím pomohou

Dlouhodobý stres se značně negativně podepisuje na lidském zdraví, fyzickém i psychickém. Jedním z nejčastějších zdrojů stresu je přitom zaměstnání. Firmy si to ve valné většině uvědomují a snaží se o psychickou pohodu svých pracovníků více pečovat. Svůj díl ovšem musíme odvést i sami. Například tak, že nebudeme podceňovat kvalitní odpočinek, do něhož patří i občasné lenošení, či se naučíme delegovat své úkoly na jiné. Co dalšího můžeme udělat, abychom se v práci méně stresovali, se dočtete v následujícím článku.

Začátky každého nového roku se pevně pojí s novoročními předsevzetími. K těm nejčastějším patří předsevzetí spojená se zdravým životním stylem, jako třeba zhubnout, přestat kouřit, začít jíst zdravěji a také se méně stresovat. Dlouhodobý stres je totiž jednou z nejrozšířenějších „civilizačních nemocí“ a může lidem přivodit dalekosáhlé fyzické i psychické problémy. Jedním z nejčastějších zdrojů stresu je pak zaměstnání, a to zejména pro lidi ve vedoucích a manažerských pozicích. Například podle studie institutu American Institute of Stress a společnosti Gallup z roku 2017 zažívá pracovní stres 80% pracujících a celých 40 % kvůli němu muselo vyhledat odbornou pomoc.

 

Tip 1. Naučte se kvalitně odpočívat

girl in bed 2004771 1920Tento bod je naprostý základ, a přece mnoha lidem činí obtíže. „Dnešní svět dává leckdy zbytečně velký důraz na aktivně strávený volný čas. Lidé mají často pocit, že pokud o víkendu nezajedou na desítky kilometrů dlouhý cyklovýlet, nenavštíví několik památek, nestráví několik hodin v posilovně a neposbírají hromadu jiných zážitků, tak vlastně svoje volno promarnili. Odpočinek je samozřejmě velmi individuální věc, ale je potřeba si uvědomit, že prosté lenošení, kdy jednoduše vypneme mozek a věnujeme se jen nenáročným činnostem, není mrhání časem,“ říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Ke kvalitnímu odpočinku dnes samozřejmě významně přispívá i to, když se člověk naučí ve svém volnu vypínat pracovní mobil a pracovní e-mail zkontrolovat až na konci volna. Je zkrátka nutné udržovat hranice mezi pracovním a osobním životem alespoň v době volna striktně oddělené.

 

 

 Tip 2. Ukliďte si kancelář a vezměte si na pomoc diář

papír s tužkouCítíte-li, že toho na vás začíná být moc, měl by ke slovu přijít úklid. A to úklid v několika rovinách. Nejprve si v klidu sedněte a udělejte si něco jako mentální úklid. Projděte si v hlavě všechny úkoly, které vás čekají, a odpovězte si na otázku, zda je opravdu musíte udělat či zda by nebylo možné je delegovat na někoho jiného. „Šéfové firem a manažeři mají často s delegováním práce problémy. Chtějí mít nad všemi procesy kontrolu, chtějí ukázat, že vše zvládnou, nebo zkrátka jen podceňují schopnosti svých zaměstnanců. Bohužel tím ale často jednoduše brzdí rozvoj firmy, a navíc na sebe kladou zbytečnou zátěž, která je následně zahltí a začne stresovat,“ vysvětluje Jiří Jemelka. Poté, co si tyto věci ujasníte, vezměte si na pomoc diář a veškeré úkoly si roztřiďte: sepište si ty, jež můžete delegovat na jiné, ty, které jsou urgentní a opravdu důležité, i ty, co mohou počkat. Tímto způsobem jednak ulevíte své zahlcené mysli, a jednak zjistíte, jakou prioritu jednotlivé úkoly mají. Následovat by pak měl i úklid v pravém slova smyslu, tedy úklid vašeho pracovního prostoru. Zaneřáděný stůl totiž nejen odvádí pozornost, ale negativně působí i na psychiku.

 

 

Tip 3. Jděte se projít a dýchejte

šťastná žena v příroděPokud zjistíte, že na vás začíná v práci doléhat stres, udělejte si co nejdříve přestávku a jděte se projít ven. Fyzická aktivita totiž podle vědců z Princeton University pomáhá našemu mozku vypořádat se se stresem. Krátká procházka vám pak udělá ještě lépe, pokud venku svítí slunce. Sluneční svit snižuje v našem organismu hladinu hormonu kortizolu, který vzniká právě vlivem stresu, a naopak zvyšuje hladinu hormonu serotoninu, jež navozuje dobrou náladu a psychickou pohodu. Účinným pomocníkem při odbourávání stresu jsou také dechová cvičení. Zkuste si během práce najít pravidelně dvě až tři minuty, kdy se jen v klidu posadíte a zkusíte pořádně zhluboka dýchat. Soustřeďte se na svůj dech a zkuste se nadechovat a vydechovat v pravidelném rytmu. Zklidníte se a ještě svému mozku dopřejete řádné okysličení.

 

 

 

 A ještě jeden tip navíc:

Kupte si pohodlnější židli. Možná to zní překvapivě, ale jedním z poměrně častých spouštěčů pracovního stresu je právě fyzické nepohodlí.

 

 

Zůstaňte ve spojení

Pokud máte nějaký dotaz, chcete si popovídat,      

dát si se mnou šálek dobré kávy,

tak se neváhejte na mne obrátit.

Rád se Vám budu věnovat.

                          button-kontaktujte-mne                                button-facebook linkedin 

 

 Copyright © 2018 - 2019 / Všechna práva vyhrazena                                                       Ochrana osobních údajů