Přemýšlíte o outsourcingu? 5 nevýhod, s nimiž je nutné počítat
Trend outsourcování služeb je na vzestupu. Pro malé a střední firmy je kvůli snaze o snižování nákladů mnohdy nezbytností, zároveň mu nahrává i stav na trhu práce. Využívání externistů má mnoho nesporných výhod, je ale potřeba počítat i s některými nevýhodami a dopředu se připravit na to, jaké problémy mohou kvůli outsourcingu vzejít.
Hlavní výhodu outsourcingu většina firem vidí zejména v úspoře nákladů, personálních i provozních kapacit či v možnosti zaměřit se na svůj klíčový byznys. „Externí služby často pro firmu znamenají i možnost dostat se k nejmodernějším technologickým trendům a inovacím, jež ony sami nemají možnost implementovat, ať už kvůli nedostatečnému know-how, omezeným financím nebo chybějícímu personálu. Zároveň outsourcování služeb šetří manažerský čas i energii,“ míní Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Výhod tedy outsourcing přináší mnoho. Jak je to ovšem s nevýhodami?
1) „Cizí“ člověk ve firmě
Jedním z nejzávažnějších rizik, jaké mohou firmu při outsourcování práce postihnout, je možný únik citlivých dat či krádež duševního vlastnictví či specifického know-how. „Klíčové je tudíž zabezpečit, aby měli externisté přístup jen k takovým informacím a materiálům, které potřebují pro svou dohodnutou práci. S tím by mělo být spojeno též například bezpečnostní školení, kupříkladu ohledně pohybu ve firemních sítích. Samozřejmostí by pak mělo být smluvní vázání ohledně mlčenlivosti a ochrany informací, čímž si firma zajistí vymahatelnost případných postihů,“ dodává Jiří Jemelka.
2) Nemusejí být na stejné vlně
Je naprostou samozřejmostí, že aby outsourcing fungoval, je třeba si najít spolehlivou a kvalitní externí agenturu. Dobré reference, adekvátní ceny, záruky a spolehlivé smluvní jištění – to vše by si firma měla důkladně prostudovat. Existuje však ještě jedna oblast, na kterou by se podniky při výběru externí agentury měly zaměřit: sdílení hodnot. Jednoduše řečeno, externí agentura by si v ideálním případě s klientem měla „sednout“ hodnotově. Nebo by je přinejmenším měla umět alespoň dostatečně respektovat a promítnout do odvedené práce. V opačném případě vzniká riziko, že práce nebude odvedena v nejvyšší možné kvalitě, případně, že se takříkajíc „netrefí“ do firemních standardů či zásad.
3) Snáze se na vás vykašlou
Při outsourcování služeb je vztah firmy a externistů založen na bázi klient–dodavatel, nikoliv zaměstnavatel–zaměstnanec, což s sebou nese svá vlastní specifická úskalí. Ta se sice dají do detailu ošetřit smluvně, přesto je nutné počítat s tím, že míra loajality nemusí být u dodavatelů služeb tak vysoká jako u interních zaměstnanců. Pro externisty je tak mnohdy mnohem snazší spolupráci ukončit.
4) Ztratíte kontrolu nad některými firemními procesy
U externích dodavatelů je samozřejmě problém v tom, že nemáte kontrolu nad tím, jak pracují. Dodržují sjednanou pracovní dobu? Respektují nastavené postupy? A nezpracovávají zakázku třeba nahonem těsně před deadlinem? Monitoring přes různé aplikace či programy je možný, ale znamená další investice a někoho z interních zaměstnanců, který se ho ujme.
5) Riziko průtahů
Firmy by měly mít rovněž na paměti, že zatímco finance jim outsourcing může vydatně ušetřit, o čase už to platit nemusí. Určitou dobu si vyžádá samotné sjednání spolupráce a smluvní zajištění, ovšem i při plnění dodávaných zakázek je nutné počítat s průtahy, například kvůli nejasnostem v zadání či dalším nedorozuměním během komunikace. „Při interním plnění úkolu je kdykoliv možné prostě jen proběhnout budovou a domluvit se s kolegy či nadřízenými přímo na místě a jakékoliv úpravy lze řešit ihned. U externistů je všechno tohle ztíženo,“ upozorňuje Jiří Jemelka.
Náš outsourcing marketing je spolehlivý, vyzkoušejte nás.