fbpx

nove logo2

To, že je nedostatek kvalifikovaných a schopných lidí, je objektivní fakt. Přestože statistiky ukazují něco kolem 250.000 uchazečů o práci (pozn. nutno tento fakt ověřit přes ÚP či český statistický úřad), realita je taková, že např. v jedné firmě, kde jsme dali inzerát na skladníka, nepřišel životopis na danou pozici, jak je měsíc dlouhý. Dochází k jevu, o kterém jsem mluvil rok nazpátek.

supertým

Ve snaze získat konkrétní pracovníky, začínají firmy uchazeče o práci přeplácet.

Zjednodušeně řečeno, firmy soutěží o dostupné lidi tím, že jim nabízejí více peněz. Negativním důsledkem tohoto jevu je fakt, že i lidé, kteří na to výkonnostně a kvalifikačně nemají, si řeknou o peníze, které neodpovídají  hodnotě odváděné práce. Osobně si myslím, že jít tímto směrem v podnikání se nevyplatí. Sám mám zkušenost s lidmi, kteří odešli z některé z našich firem. Narovinu zpětně řekli, že u nás víc makali a nevydělali si tolik jako dnes. Nemusí až zas tolik pracovat a vydělají si i jednou tolik. To, že se takové nesmyslné přeplácení nevyplácí a je krátkodobým vítězstvím, je evidentní.

Byznys je o vytrvalosti, ne o sprintu.

A je také o poměru cena-výkon. Některé firmy si zkrátka neuvědomují co, za kolik a s jakým výkonem nakupují. Je to jako na aukci. Jen z principu přihazuje jeden zájemce přes druhého, aby dostal tu konkrétní draženou věc. Praxe nám ukazuje, že kdo jde cestou trpělivosti a vytrvalého hledání, sežene za rozumnou mzdu schopné a rozumné lidi. A pak dává smysl i celý byznys. Vždyť mzdové náklady jsou jednou z procentuálně největších položek v nákladech každé firmy. Podniky si mohou především za to, že nefungují strategicky. Nehledali by pak pracovníky z měsíce na měsíc s naivní představou, že když někoho začnu hledat dnes, do 30 dní prostě najdu kvalitního člověka na práci.

My hledáme v našich firmách i půl rok, rok v kuse.

Většinou se  vyplatí, když si počkáme na někoho, kdo nám sedí jak výkonově, tak i rozumnou  představou o mzdě. Argumenty typu „teď je hodně zakázek, potřebujeme další lidi“ mě osobně nedávají smysl. Nemyslím si, že je zdravé obratově růst za každou cenu. V jedné firmě jsme snížili minulý rok obrat o 50 %  a s menším množstvím lidí i práce jsme paradoxně zvýšili ve stejném období ziskovost o shodou okolností rovných 50 %. Zisk v absolutním čísle nebyl  20mil., ale jen 18mil.Kč za rok. Mnohem méně jsme se všichni nadřeli. A dělali jsme tento byznys pouze s lidmi, kteří nám dávali smysl. To je podle mě cesta zdravého podnikání. Myslím si, že každá z našich firem poroste pouze tak rychle a tak vysoko, jak rychle se nám bude dařit hledat a zapojovat do týmů kvalitní lidi.  Kvalitní odborností, charakterem i obyčejnou lidskou komunikací. Nepotřebujeme být největší,  mít největší starosti a nejvíc zničené životy.

Stačí nám být každým rokem ziskovější, efektivnější v podnikání.

Někomu jde paradoxně o nejvyšší obraty, často s mizernou ziskovostí. Podnikatelé pak víc dřou a méně vydělávají. Nedávno jsem mluvil s podnikatelem, který má asi 15 zaměstnanců a dělá zhruba 750mil.Kč roční obrat při zisku přes 100mil.Kč. To je podle mě efektivní podnikání.


Přijde vám článek zajímavý? Máte chuť se dozvědět více?

Můžete si vybrat některý z mých kurzů

AKTUÁLNÍ KURZY

nebo se mne na cokoliv zeptat

CHCI POLOŽI DOTAZ

nebo si prohlédněte, co všechno nabízím

PROHLÉDNOUT SLUŽBY

 

Zůstaňte ve spojení

Pokud máte nějaký dotaz, chcete si popovídat,      

dát si se mnou šálek dobré kávy,

tak se neváhejte na mne obrátit.

Rád se Vám budu věnovat.

                          button-kontaktujte-mne                                button-facebook linkedin 

 

 Copyright © 2018 - 2019 / Všechna práva vyhrazena                                                       Ochrana osobních údajů                                                  Prodej firem