To, že je nedostatek kvalifikovaných a schopných lidí, je objektivní fakt. Přestože statistiky ukazují něco kolem 250.000 uchazečů o práci (pozn. nutno tento fakt ověřit přes ÚP či český statistický úřad), realita je taková, že např. v jedné firmě, kde jsme dali inzerát na skladníka, nepřišel životopis na danou pozici, jak je měsíc dlouhý. Dochází k jevu, o kterém jsem mluvil rok nazpátek.
Ve snaze získat konkrétní pracovníky, začínají firmy uchazeče o práci přeplácet.
Zjednodušeně řečeno, firmy soutěží o dostupné lidi tím, že jim nabízejí více peněz. Negativním důsledkem tohoto jevu je fakt, že i lidé, kteří na to výkonnostně a kvalifikačně nemají, si řeknou o peníze, které neodpovídají hodnotě odváděné práce. Osobně si myslím, že jít tímto směrem v podnikání se nevyplatí. Sám mám zkušenost s lidmi, kteří odešli z některé z našich firem. Narovinu zpětně řekli, že u nás víc makali a nevydělali si tolik jako dnes. Nemusí až zas tolik pracovat a vydělají si i jednou tolik. To, že se takové nesmyslné přeplácení nevyplácí a je krátkodobým vítězstvím, je evidentní.
Byznys je o vytrvalosti, ne o sprintu.
A je také o poměru cena-výkon. Některé firmy si zkrátka neuvědomují co, za kolik a s jakým výkonem nakupují. Je to jako na aukci. Jen z principu přihazuje jeden zájemce přes druhého, aby dostal tu konkrétní draženou věc. Praxe nám ukazuje, že kdo jde cestou trpělivosti a vytrvalého hledání, sežene za rozumnou mzdu schopné a rozumné lidi. A pak dává smysl i celý byznys. Vždyť mzdové náklady jsou jednou z procentuálně největších položek v nákladech každé firmy. Podniky si mohou především za to, že nefungují strategicky. Nehledali by pak pracovníky z měsíce na měsíc s naivní představou, že když někoho začnu hledat dnes, do 30 dní prostě najdu kvalitního člověka na práci.
My hledáme v našich firmách i půl rok, rok v kuse.
Většinou se vyplatí, když si počkáme na někoho, kdo nám sedí jak výkonově, tak i rozumnou představou o mzdě. Argumenty typu „teď je hodně zakázek, potřebujeme další lidi“ mě osobně nedávají smysl. Nemyslím si, že je zdravé obratově růst za každou cenu. V jedné firmě jsme snížili minulý rok obrat o 50 % a s menším množstvím lidí i práce jsme paradoxně zvýšili ve stejném období ziskovost o shodou okolností rovných 50 %. Zisk v absolutním čísle nebyl 20mil., ale jen 18mil.Kč za rok. Mnohem méně jsme se všichni nadřeli. A dělali jsme tento byznys pouze s lidmi, kteří nám dávali smysl. To je podle mě cesta zdravého podnikání. Myslím si, že každá z našich firem poroste pouze tak rychle a tak vysoko, jak rychle se nám bude dařit hledat a zapojovat do týmů kvalitní lidi. Kvalitní odborností, charakterem i obyčejnou lidskou komunikací. Nepotřebujeme být největší, mít největší starosti a nejvíc zničené životy.
Stačí nám být každým rokem ziskovější, efektivnější v podnikání.
Někomu jde paradoxně o nejvyšší obraty, často s mizernou ziskovostí. Podnikatelé pak víc dřou a méně vydělávají. Nedávno jsem mluvil s podnikatelem, který má asi 15 zaměstnanců a dělá zhruba 750mil.Kč roční obrat při zisku přes 100mil.Kč. To je podle mě efektivní podnikání.
Přijde vám článek zajímavý? Máte chuť se dozvědět více?
Můžete si vybrat některý z mých kurzů
nebo se mne na cokoliv zeptat
nebo si prohlédněte, co všechno nabízím