Základem řešení neřešitelných problémů nejen v managementu je fakt, že se člověk nestylizuje do pozice „efektu“, ale naopak, neustále se „proaktivně“ snaží najít odpověď jak to udělat. Nejlepší „přátelé“ úspěšného manažera jsou otázky začínající slovy: PROČ, JAK, KDY, KDO, KDE atd.
Pokud na nějakou otázku neznáte odpověď, není to důvod k rezignaci, ale k vytrvalosti v hledání odpovědí. Tento bod platí jak pro řešení problémů, tak pro „řešení“ lidí. Pokud někdo neplní opakovaně své povinnosti, lépe než vyhrožovat, strhávat prémie apod. je účinně se ptát: Proč ten člověk stále neplní své povinnosti? Jak to mám udělat, aby je plnil? V takovém případě jste v pozici proaktivního vedoucího, který se snaží věci účinně a dlouhodobě řešit. V případě pokut, stržených prémií, výhrůžek… jste v pozici „efektu“, které pouze reaguje na to, co někdo jiný dělá/nedělá. Vy si ulevíte, ale dlouhodobá změna u daného člověka nenastane. Navíc negativním důsledkem bude, že daný jedinec bude chovat vůči vám zášť (kdo by měl taky rád někoho, kdo mu strhává peníze…). Buďte maximálně efektivní. Rozhodně je takovým člověkem ten, kdo se neustále ptá!