nove logo2

bez terminu

8. SNIŽUJTE NÁKLADY KONSTRUKTIVNÍ CESTOU

Často, když se podnik dostane do finanční krize, manažeři ve zmatku srážejí mzdy, redukují zařízení, pobíhají jak šílení, ničí strukturu vlastní firmy, zaslepeni a zmateni vlastním strachem, stávají se náhle nepřáteli svých firem. Stává se, že ničí produktivního ducha svého podniku a místo, aby svůj tým povzbudili a bojovali proti neefektivitě či plýtvání, troubí na ústup a snižují mzdy. Je to jako člověk na Sahaře, který zde zabloudil a má jídlo na jeden den, ve strachu si řekne, jsem příliš těžký, musím si useknout aspoň jednu ruku, usekne ji, ale tím na minimum omezí svou životnost/životaschopnost. Jak snížit náklady reálnými zásahy, které zároveň nezničí firmu ano zaměstnance?

graf- podnik ve finanční tísni musí zachovat především svou životnost/životaschopnost - je lepší dočasně ztrácet finance, a přitom aktivně pracovat na revitalizaci, zefektivňování, než se rozhodnout propouštět, snižovat mzdy, ale žádným zlepšením produktivity neřešit problém dlouhodobě

- často, když prodej upadá a náklady rostou, je prvním úkolem něco koupit - služby odborníků nebo nějaký stroj, kterým zvýšíte produktivitu

- když John Wanamaker otevřel svůj první obchod, byly jeho tržby za první den pouze 3,15 libry. A co udělal? Neutekl, ani se nesháněl po levnějším obchodě, ani se nepokoušel pronajmout své výklady, vzal těch posledních 3,15 liber a koupil za něj inzerci. Druhý den byl obchod přeplněn zákazníky. Wanamaker dovedl srážet výdaje konstruktivní cestou. 

- hlavní věcí nejen ve finanční tísni není násilně snižovat náklady, najímat levný personál, hlavní věcí jsou vždy výsledky, je třeba zvýšit produktivitu, je třeba zefektivnit činnost, dělat věci lépe, chytřeji, zvýšit výsledky

- pluh je levnější než motyka, ačkoli je 30x dražší. Podobně šicí stroj je levnější než jehla, ač je 1000x dražší

- chce-li maloobchodník zredukovat své náklady, nemá se odstěhovat do postranní ulice, opustit své nejbohatší zákazníky, zastavit všechnu reklamu, ne. Má se odstěhovat do lepší ulice, zaměstnat, soustavně a intenzivně proškolovat dovednější prodejce, zefektivnit a zdvojnásobit reklamu

- zredukovat náklady a zvýšit čistý zisk neznamená propouštět, snižovat mzdy, ale vydávat peníze efektivněji a zaměřit se na výsledky, na zvyšování prodeje

procento- jedna firma byla ve finanční krizi, velice předlužená a rozhodla se snížit počet prodavaček a tak ušetřit část nákladů - nakonec skončila v konkurzu, přitom stačilo zachovat počet prodavaček, pořádně je vyškolit, neotvírat nové a nové prodejny, ale zefektivnit provoz na prodejnách, ve skladě, v nákupu. Stačilo odprodat, byť se ztrátou skladové zásoby, které se nehýbaly, a z finanční hotovosti připravit účinnou marketingovou kampaň se speciálními akčními cenami. Management se ale rozhodl zalézt pod krunýř, neřešit produktivitu, ale snížit náklady. To byl konec pro celou firmu. 

- principem snižování nákladů je vždy toto: procento nákladů závisí především na docíleném obratu. Zvyšte svůj obrat a náklady poklesnou samy od sebe

- často se obchodník rozhodne pro levnější řešení (např. se přestěhuje do neatraktivních prostor s nižším nájmem) a zničí celý svůj obchod. Nebo propustí svůj dobře placený prodejní tým a nakonec zjistí, že ztratil své nejlepší zákazníky. Přestane dělat reklamu a zjistí, že zmizel jeho čistý zisk. Pokouší se dělat všechno sám a jednoho dne se ocitne v nemocnici po kolapsu a dává peníze za léky a léčbu, ty peníze, které měl investovat do prodejců, reklam, pronájmů, odborných a kvalifikovaných poradců

- takový pošetilý způsob šetření je běžnou praxí ve většině malých i velkých firem, nedělejte stejnou chybu – průzkumy ukazují, že více než polovina firem, které začnou výrazně škrtat své náklady, stejně svou situaci nevyřeší, naopak, situaci ještě víc zhorší! Zaměřte se na zvýšení tržeb a na zvýšení produktivity, efektivnosti - a náklady se sníží sami

 - chce-li např. výrobce redukovat náklady, měl by to dělat v duchu následujících kroků: 

  1. každý z pracovníků si musí udělat pořádek na svém pracovišti a kolem něho
  2. udělat pořádek ve skladě. Sklad rozdělit po několika místech, aby mohl snáze dodávat své zboží
  3. zajistit specializované prodavače, kteří vyhovují různým třídám zákazníků
  4. lepší a lákavější podmínky obchodu pro zákazníky – vytvořit neodolatelnou nabídku
  5. propracovaný marketingový plán s programem (vč. dílčích kroků jako jsou rozesílání e-mailů, dopisů, newslettrů či psaní PR článků, SEO optimalizace atd.) 
  6. intenzivní vyhledávání a oslovování nových zákazníků
  7. hledat strategická obchodní partnerství (existuje mnoho nekonkurenčních firem, jejichž zákazníci jsou i Vašimi potenciálními zákazníky - připravit pro tyto zákazníky společnou nabídku) 
  8. dopravovat zboží do určených regionů po celých vagonech
  9. uzavřít s odběrateli roční objemové smlouvy s měsíčními dodacími lhůtami
  10. měsíční prémie pro nejúspěšnější obchodníky a prodejce a zvláštní prémie pro ty, jejichž náklady za auto, nocleh, telefon atd. jsou nejmenší vzhledem k výši uzavřených objednávek

SKUTEČNÁ HOSPODÁRNOST JE VÝSLEDKEM PRODUKTIVITY A NIKOLIV POUZE SRAŽENÍM NÁKLADŮ

 

Přijde vám článek zajímavý? Máte chuť se dozvědět více?

Můžete si vybrat některý z mých kurzů

AKTUÁLNÍ KURZY

nebo se mne na cokoliv zeptat

CHCI POLOŽI DOTAZ

nebo si prohlédněte, co všechno nabízím

PROHLÉDNOUT SLUŽBY

 

Sekce manažerské dovednosti, zvyšování zisku / tržeb, revitalizace firem, podnikové poradenství

Zůstaňte ve spojení

Pokud máte nějaký dotaz, chcete si popovídat,      

dát si se mnou šálek dobré kávy,

tak se neváhejte na mne obrátit.

Rád se Vám budu věnovat.

                          button-kontaktujte-mne                                button-facebook linkedin 

 

 Copyright © 2018 / Všechna práva vyhrazena                                                       Ochrana osobních údajů