fbpx

nove logo2

V dnešním díle blogu si řekneme o tom, jak eliminovat v podnikání ztráty, a to zejména ty, jež vycházejí z chybných rozhodnutí. Věřte nebo ne, je a bude jich v podnikání většina. Jedna studie hovoří o tom, že v běžné podnikatelské a manažerské praxi se dopouštíme až 70 % chybných rozhodnutí.

To znamená, že pouze v 30 % rozhodnutí jsme coby podnikatelé obecně úspěšní, a jak vidíme, i to stačí na to, aby tolik podniků prosperovalo. Samozřejmě budou podniky, kde je obecné procento správných rozhodnutí vyšší, než uvedené číslo. A budou podniky, jejichž procento chybných rozhodnutí přesahuje  90 %. Tvářit se či věřit tomu, že v byznyse nebudete zrovna vy dělat chyby, může být fatální. Zkušenost ukazuje, že je dobré být smělý a sebevědomý, ale zároveň také pokorný a poctivý v úsudku. Ten říká, že v mnoha situacích byznysman hledá řešení, než k němu postupně dozraje. Není to otázka jednorázového aktu, je to spíše otázka procesu. Své o tom naznačil již i minulý článek, který poukazoval na to, jak v tomto procesu může být prospěšné a blahodárné sledovat řeč čísel. A to nikoliv těch konečných, na úrovni tržeb či zisku, ale především těch bazálních, procesních čísel, která nám ukazují na míru nejrůznější škály dílčích aktivit, které v souhrnu tvoří celé vaše podnikání.

testujte

Dobrý nápad neznamená bohatsví

Mnohokrát jsem se v byznyse setkal s tím, že někdo má zaručený nápad, jak „zbohatnout“, jak rozjet nový podnik  či rozšířit ten stávající. Následně takový člověk vsadil vše “na jednu kartu“. Většinou takové kroky skončily bolestným vystřízlivěním. V historii najdeme jen málo příkladů, pokud vůbec nějaký, kdy někdo „přišel, viděl, zvítězil“. Jinými slovy, ať už někdo začíná podnikat či je v byznyse už nějaký ten pátek, vždy se vyplatí jít do každého rozhodnutí nejen se zdravou dávkou smělosti a energie, ale také s notnou dávkou pokory a ochoty hledat, být připravený na změny, vývoj a pochopení toho, co funguje a co ne. A k tomu je nejlepší metodou TESTOVÁNÍ! Chytrý podnikatel rozkládá, resp. minimalizuje riziko. Řídí se pravidlem: „Riskuj jen to, co můžeš prohrát.“ To znamená, že chytrý podnikatel realizuje své „zaručené nápady“ chytře. Udělá test. Uvedu jeden reálný příklad z praxe. Jistá farmaceutická firma investovala 10 mil. Kč do reklamní kampaně. Výše rozpočtu teď není důležitá, podstatný je princip – a to princip testování. Chytří pánové tam nahoře (rozuměj top management firmy) vytvořil ve spojení s mediální firmou koncept kampaně a šlo se na věc. Jinými slovy, vsadili vše na jednu kartu. A jak se dalo předpokládat s velkou pravděpodobností, přišla tato firma nejen o oněch 10mil.Kč, které rázem jako by proletěly komínem, ale následně došlo také k poklesu tržeb. Tato firma a značně sebevědomý management naprosto trestuhodně ignorovali princip testování. A ignorovali proces zrání konkrétního rozhodnutí, místo toho provedli jednorázový akt. Vzali 10mil.Kč a vsadili je na „zaručenou kampaň“, která se však následně ukázala jako špatné rozhodnutí.

Testujte, testuje a ještě jednou testujte!

Místo, aby tato firma investovala přímo 10 mil. Kč do „zaručeně úspěšné“ reklamní kampaně, měla provést test. Co tím mám na mysli? Na jedné, dvou lékárnách (případně v 1 - 2 městech) měla vyzkoušet onu “zaručeně úspěšnou“ reklamní kampaň ve zkrácené podobě, takový minivzorek, a měla si vyhodnotit výsledek. Šly prodeje nahoru? Dolů? Zůstávají tržby stejné? Když firma zjistí, že prodeje jdou dolů, něco je špatně… A management firmy ví, že nemá cenu naivně investovat 10 mil. Kč do celoplošné marketingové kampaně. Celý test by stál desetinu procenta celé uvažované částky (jestli vůbec)  kampaně. Firma si tak mohla ušetřit velkou ztrátu. Pokud by však na základě testu (minivzorku) šly tržby nahoru, management firmy by věděl s velkou dávkou pravděpodobnosti, že zkrácený koncept kampaně (nápad, kreativní složka) je správný a firma spustí naplno svůj projekt kampaně po celé republice. A byla by opravdu vysoká pravděpodobnost, že když byl úspěšný malý vzorek testu, bude úspěšná celá kampaň. Obvykle to tak je. To je princip testování, princip snižování rizika, princip chytrého rozhodování a moudrého podnikání. Jedná se o „pouhý“ princip zvyšování pravděpodobnosti úspěchu.

Jeden podnikatel mi dal dotaz, zda má realizovat svůj „zaručený nápad“, jak rozšířit svůj byznys. „Ve vašem případě bych potřeboval samozřejmě víc informací, abych dokázal poradit“, odpověděl jsem mu. A pokračoval jsem:
„Nicméně postup je jasný - udělat si minimálně test, např. formou průzkumu u potenciálních zákazníků apod., abych věděl, jak dobrý ten váš nápad je. Pokud bych na základě zkráceného testu (minivzorku) zjistil, že je vysoká míra pravděpodobnosti úspěchu realizace daného nápadu, šel bych klidně i do onoho úvěru, nad kterým přemýšlíte. V opačném případě radím - nezadlužujte se. Nezadlužujte se naivně, nebo-li tak, abyste něco ve velkém zkusil – a navíc tento pokus financoval z cizích peněz, které budete muset v budoucnu splácet. To je velké riziko. Hovoří o tom i Warren Buffet: Pokud si nejste jisti úspěchem, nezadlužujte se! Můžete prohrát… a ta prohra vám vezme víc, než co vůbec máte. Nikdy bych nešel do úvěru, který bych nebyl schopen zvládnout v případě krachu projektu (nápadu). Výše uvedená zásada platí a říká: Riskuj pouze to, co můžeš prohrát / ztratit. Tzn. rozšiřuj byznys testováním, pouze s malými ztrátami. V opačném případě raději hledejte netradiční cesty a nápady, jak oživit svůj stávající byznys bez větších investic. Případně hledejte jiné podnikatelské příležitosti.“

70 % vašich rozhodnutí je chybných

Setkal jsem se s nejednou firmou, která se výše uvedeným pravidlem neřídí – a pak se majitelé či management podniku diví, že krachují. Bohužel takových případů není málo! Zkrátka něco se vymyslí u stolu v kanceláři a pak se to jde realizovat. Bez reálné představy, jak se nápad a důsledky tohoto nápadu, budou chovat v realitě. Byznysmani a manažeři netestují, jdou natvrdo, naostro na věc. A dle toho to vypadá! Nebuďte mezi těmi, kteří tápou ve tmě a rozhodují se v klíčových věcech od stolu. Buďte pokorní a věřte, že 70 % vašich rozhodnutí je chybných. Pak se budete chovat obezřetně, pokorně a budete s větší důsledností i přípravou zvažovat svá rozhodnutí. Svá rozhodnutí dělejte na základě pokusů a dílčích testů tak, abyste si ověřili alespoň určitou pravděpodobnost úspěchu svých rozhodnutí. Když už nic jiného, tímto postupem ztratíte mnohem méně, než kdybyste jednali bezmyšlenkovitě, více méně pouze pod taktovkou svého ega. Nedávno jsem zrovna o tomto tématu hovořil v jistém rozhovoru, kdy jsem říkal: tu nejlepší službu, kterou můžete udělat pro svůj podnik, je potlačit své ego. Moje rada pro dnešní díl blogu zni jasně: svá rozhodnutí nedělejte na základě a pod vlivem vlastního ega, ale na základě testování a pod vlivem výsledků z testování.

Zůstaňte ve spojení

Pokud máte nějaký dotaz, chcete si popovídat,      

dát si se mnou šálek dobré kávy,

tak se neváhejte na mne obrátit.

Rád se Vám budu věnovat.

                          button-kontaktujte-mne                                button-facebook linkedin 

 

 Copyright © 2018 - 2019 / Všechna práva vyhrazena                                                       Ochrana osobních údajů                                                  Prodej firem