nove logo2

bez terminu

POUŽÍVEJ PRAKTICKÝ OBCHODNÍ „SELSKÝ ROZUM“

Je s podivem, jak mnoho podnikatelů a manažerů dělá rozhodnutí, která bych mohl nazvat „podivná“, „roztodivná“, nepochopitelná, hloupá. Zdá se, že nejen pod tíhou vysokoškolské teorie (knihy tipu „525“ způsobů, jak motivovat druhé“), ale především pod tíhou vlastní samolibosti, silného ega a touhy vládnout, si mnozí šéfové zapomínají rozum doma – tedy selský rozum.

Nedávno jsem byl dotázán, jak motivovat obchodníka, kterému se nechce. Inu, pokud se mu nechce, nebudu ho nutit, řekl jsem. Těžko můžete motivovat někoho, kdo nemá zájem. Nejsme mateřská ani základní škola, abychom takto lidi motivovali, „něco uděláš, něco dostaneš“. Ani metody typu „ty ty ty“ nefungují. Pokud jste zvyklí hodně trestat, neřku-li řvát na lidi, vyhrožovat… co si průměrný člověk myslí o vás jako šéfovi (co se mu odehrává v hlavě), zatímco vy si na něho vyléváte svou zlost, frustraci apod. z jím nesplněného úkolu? Nic pozitivního, to mi věřte. Zkrátka, nemůžete motivovat někoho, kdo principiálně „nechce“. Baťa říkal něco v tomto smyslu: rozlišuji dva typy lidí, ti, kteří chtějí a kteří nechtějí. Pokud nechtějí, naše firma takové lidi nepotřebuje. Pokud chtějí, naučím. Motivovat lidi, kteří „chtějí“ je radost. Motivovat lidi, kteří nechtějí, je beznaděj. Typický přístup absence selského rozumu, když se šéf snaží „rozjet“ člověka, který to má „u pr….“ Nebo člověka, který je patolízal, „hujer“. S takovými lidmi firma daleko nedojde/nedojede. Selský rozum velí „pryč“, a při výběru si dávat pozor na to, koho si do firmy pouštím. Proto z pozice předsedy představenstva věnuji nejvíc pozornosti pouze dvěma oblastem – personalistika (nejen proto, co píši výše) a finance. Personalistika je základ – drahocennost lidského kapitálu pro mě není prázdnou poučkou. A finance jsou krev firmy. Je-li „zdravý“ personál, a je-li „zdravá“ krev, dokáže firemní organismus velké věci! Přeji mnoho selského rozumu v každodenní praxi.

motivace

Zůstaňte ve spojení

Pokud máte nějaký dotaz, chcete si popovídat,      

dát si se mnou šálek dobré kávy,

tak se neváhejte na mne obrátit.

Rád se Vám budu věnovat.

                          button-kontaktujte-mne                                button-facebook linkedin 

 

 Copyright © 2018 / Všechna práva vyhrazena                                                       Ochrana osobních údajů