logo

bez terminu

Jak zapracovat na zlepšení výsledků stávajících pracovníků?

V současné době je na pracovním trhu nedostatek lidí, k personální politice tak nelze už vůbec přistupovat stylem, kdy jednoduše všechny, kteří mi nevyhovují, vyházím a místo nich přijmu nové síly. Jak ale „zapracovat“ na zlepšení výsledků stávajících pracovníků?

Nedávno jsme shodou okolností u jednoho klienta s obratem cca. půl miliardy řešili problém nízké výkonnosti jednotlivých pracovníků. Klient chtěl připravit individuální koučovací program pro rozvoj zaměstnanců. Než jsme se do práce pustili, hovořil jsem s majitelem firmy o tom, že jedna věc je otázka rozvoje a zlepšování výsledků pracovníků, druhá věc je však celkové strategické řízení firmy a s tím související systém nastavených „pravidel“ uvnitř firmy. Majitel oné firmy se nechal přesvědčit k celkové analýze jeho firmy a výsledky ukázaly přesně to, co jsem předpokládal – ona zkušenost, totiž že max. 15 % podílu váhy příčin problémů a nízkých výsledků tkví v „chybách“ lidí, 85 % chyb pochází ze špatně nastaveného systému, tedy z nedostatečného strategického řízení firmy, zkrátka platí. Osobně ve firmách doporučuji více a prioritně se zabývat byznys modelem, tím, jak je celkově firma nastavena, jakou má strategii „jak vyhrát na trhu“, teprve sekundárně bych se zabýval výkonností lidí. Protože když „zamakáte“ na strategii a byznys modelu – je-li tento poddimenzován – přinese to multiplikační efekt po všech stránkách. Rozvíjíte-li „poddimenzovanou“ oblast nízkých výsledků jednotlivých zaměstnanců, dosahujete za velkého úsilí pouze dílčích výsledků. Jinými slovy, ten poměr cena-výkon je naprosto nesrovnatelný.

Doporučuji v prvé řadě pracovat na strategii a na systému nastavení celé firmy. To, pokud se dobře udělá, vede automaticky k lepším výkonům i stávajících pracovníků, byť ti nejsou prioritně zdrojem těchto zlepšení. Chcete-li však rychlý recept, tak mnohdy pomůže úplně jednoduše precizní definování výsledků a úkolů, které po lidech chcete, aby věděli, co se od nich očekává – a pak na týdenní (i častější bázi) – kontrolujte jejich plnění, nechte lidi pravidelně skládat účty ze své činnosti.

Zůstaňte ve spojení

Pokud máte nějaký dotaz, chcete si popovídat, dát si se mnou šálek dobré kávy, tak se neváhejte na mne obrátit. Rád se Vám budu věnovat.

button-kontaktujte-mne

 

button-twitter button-facebook

 

2107. Agentura Weboo