logo

bez terminu

2 ROZHOVORY NA MLADYPODNIKATEL.CZ

Jiří Rostecký z Mladého Podnikatele si mě již dvakrát pozval do svého studia.

Chcete lepší zaměstnance? Buďte lepším šéfem!

Začátek roku je období, kdy padají různá předsevzetí. Tím, které by si mohli vzít majitelé firem, by mohlo být, zapracovat na sobě – aby dávali lepší příklad svým podřízeným a aby je dokázali lépe vést.

 

„Nejčastější příčinou nízkých výsledků je šéf samotný. Nedokáže či neumí efektivně vést a rozvíjet své lidi k lepším výsledkům, k větší samostatnosti, k vyšší zodpovědnosti, k tomu, aby si lidé více věřili a měli zdravé sebevědomí.“

 

Přečtěte si rozhovor se mnou:

Na čem by měli zapracovat šéfové, pokud chtějí zvýšit loajalitu a motivaci svých podřízených?

velký šéfMyslím, že nám v dnešní době v byznysu chybí úplně prachobyčejné základy dobrého leadershipu. Jít vlastním příkladem, zapojovat lidi do projektů, výzev, náročných úkolů, dávat zpětnou vazbu, kontrolovat si progres, výsledky – i ty dílčí – u jednotlivých lidí, udělat si na lidi čas, komunikovat s nimi, nezavírat se mezi čtyři stěny své kanceláře či do svého auta. Zkrátka, hodně s lidmi komunikovat, trávit s nimi čas, věnovat se jim. Jen tak své lidi poznáte, bezděčně si je buď získáte, nebo naopak se vůči vám konkrétní jedinci úplně vyhraní a mají tendenci sami odejít. Myslím si, že je důležité, aby zaměstnanci svého šéfa dobře poznali a pochopili, jak přemýšlí, co, jak a proč chce. Je důležité, aby lidé vnímali autentičnost šéfa, aby na ně šéf působil svým charakterem, přehledem, vizí, výsledky, které s nimi společně dosahuje. Jen tak se rodí základ pevné loajality a motivace. Tento proces má však pár háčků – jednak ho neurychlíte (proto vytváření dobrých týmů zabere měsíce) a jednak lidi „neopijete rohlíkem“. Jinými slovy, vše, co jsem vyjmenoval, klade obrovské nároky na to, aby šéf byl opravdu dobrým lídrem a sám na sobě makal – věnoval se svému vlastnímu osobními rozvoji.

Ne vždy jsou neuspokojivé pracovní výsledky vinou samotných pracovníků. jaké jsou nejčastější „externí brzdy“ výkonu pracovníků ve firmách?

O problému nedostatečné schopnosti šéfa vést své lidi už jsem se zmínil dostatečně. Kapitola sama o sobě je již zmiňované strategické řízení firmy a procesní nastavení uvnitř podniku. Neměl bych také opomenout fakt, že v mnoha případech je chybou již samotné najmutí člověka na místo, na které prostě není svým založením a svými předpoklady vhodný. Rád říkám, že „z kapra štiku“ neuděláte. Máte-li např. tedy na pozici obchodníka někoho, kdo na obchodní pozici nemá vlohy, dobrého obchodníka z něj neuděláte – ani kdybyste byl sebelepší šéf a sebezkušenější kouč. Zvláště dnes, kdy je obrovská potřeba pracovníků, kteří ale „nejsou“, protože i z dostupných údajů v médiích víme, že v ČR je nejnižší nezaměstnanost v západní Evropě, firmy často přistupují k nevídaným kompromisům, kdy najímají na pozice někoho, koho by v životě za normální situace nevzali. A toto rozhodnutí pak má své důsledky: Ať se snažíte sebevíc, výsledky se nedostavují. Podle mě nelze jít hlavou proti zdi. Je lepší si počkat na člověka, který má k dané práci vlohy a potenciál růst, než řešit situaci rychlým náborem někoho, kdo se na pozici nehodí.

Jak oddělit zrno od plev – jak rozeznat lidi, kteří by mohli pracovat lépe, jen když se pro to vytvoří podmínky (případně se s nimi bude chvíli pracovat, aby zlepšili svůj přístup) od těch, kteří prostě lépe pracovat nebudou, a jakákoli práce s nimi je ztráta času?

Osobně mám zkušenost, že pokud na lidi přitlačíte, jste důslední, velmi rychle se ukáže, kdo co v sobě má a jak to myslí vážně se „svou“ firmou i s prací, kterou dělá. Určitě je třeba lidem dávat šanci, prostor, ale také chtít výsledky a progres. Pokud jste jako šéf důsledný a spravedlivý, pak se velmi rychle začne ukazovat, kdo je pro firmu přínosem, kdo má potenciál růst a kdo by měl jít z firmy raději pryč.

Zůstaňte ve spojení

Pokud máte nějaký dotaz, chcete si popovídat, dát si se mnou šálek dobré kávy, tak se neváhejte na mne obrátit. Rád se Vám budu věnovat.

button-kontaktujte-mne

 

button-twitter button-facebook

 

2107. Agentura Weboo